Baharat

Anasayfa      Baharat

Tarçın

Anatavatanı Çin olan tarçın, kelime olarak Fransızcadan dilimize geçmiş ve Çin Ağacı anlamına geliyor. Çin’den bütün dünyaya yayılan genellikle sütlü tatlıların ve bozanın üzerinde toz olarak görüp kullanmaya alıştığımız tarçının aslında bir ağaç kabuğudur.

Tarçının Faydaları Nelerdir?
1. Tarçın sinir sistemini güçlendirir. Florida’da 500’den fazla denek üzerinde yapılan bir araştırma tarçının kokusu  ve tadının sinir hücrelerinin fonksiyonlarını hızlandırdığı, tanıma, hafıza ve özellikle de görsel fonksiyonları güçlendirdiği görülmüştür. Ayrıca tarçının Alzheimer’a iyi gelme ihtimali üzerinde duran bilim insanları bunun hakkında bir çok araştırma yürütmektedir.

2. Tarçın kötü kolesterolü düşürür. Beltsville HN Araştırma Merkezinde diyabetli hastalar üzerinde 40 gün süren bir araştırma günde bir çay kaşığı tarçın alan kişilerin kanlarındaki trigliserid ve LDL(kötü kolesterol) miktarlarının düştüğünü göstermiştir.

3. Tarçının ağrı kesici etkisi vardır. İçeriğinde bulunan ve kas kasılmaları ve gevşemelerini sağlayan prostaglandin enziminin salgılanmasını sağlar.

4. Tarçın diyabet ve şeker hastalığına iyi gelir ve tedavisinde kullanılabilir. Tarçının faydaları arasında en öne çıkanıdır. Ayrıca tarçın üzerine yapılan araştırmalardan en önemlileri diyabet ve şeker hastalığına etkisi üzerine olanlardır. Bu araştırmalar göstermiştir ki tarçın yemek sonrası kandaki şeker seviyesini düşürmede oldukça etkilidir. Ayrıca görülmüştür ki tarçın insülin direnci geliştirmiş kişilerde de oldukça iyi sonuçlar vermekte ve insülinin etkisini arttırmaktadır. Bunun yanısıra yukarıda belirttiğimiz gibi tarçın kolesterolü düşürerek diyabet hastalarının durumunda iyileşme sağlar.

5. Tarçın kilo verdirir. Diyabet araştırmalarından çıkan bir başka sonuçta tarçının midedeki sindirim hızını düşürmesi. Bu yavaşlama tokluk hissinin daha uzun sürmesini sağlayarak yemek yemeyi azaltıyor. Bunun yanısıra bol lifli bir gıda olduğundan tokluk hissini arttırıyor.

6. Adet kanamalarına ve sancılarına tarçın iyi gelir. Tarçın geleneksel olarak yüzyıllardan beri adet kanamaları ve sancıları için kullanılmaktadır. İçerisindeki kalsiyum ve kasları gevşetici etkisininin adet sancılarına iyi geldiği düşünülüyor.

7. Dolaşım sistemine iyi gelir ve kan dolaşımını dolayısı ile kalp damar sağlığını destekler. Tarçın kanı incelterek dolaşımın hızını arttırır ve tansiyonu düşürücü etki yapar. Bunun yanı sıra tarçın içerisindeki sinamik aldehit kanda plakaların oluşmasını da engeller. Kalp krizi ve felç riskini önemli ölçüde düşürür. Kalp krizi geçirmiş kişilerin risklerinin azalması için tarçın tüketmeleri önerilir.

8. Kolon kanseri riskini azaltır. İçerisindeki kalsiyum ve lif safra tuzu ile bağlanarak vücuttan atılmasını sağlar. Böylece safra tuzunun neden olduğu kanserli kolon hücrelerini engeller.

8. Kemikleri güçlendirir  ve artrit ağrılarını azaltır. 2007 yılında Bioorganic ve Medicinal Chemistry dergisinde yayınlanan bir araştırma tarçının kemik erimesini yavaşlattığını ve kemik hasarını azalttığını göstermiştir.

9. Cilt sağlığına iyi gelir. Anti mikrobiyal, antibiyotik ve antioksidan özellikleri sayesinde akne ve siyah noktalara karşı etkilidir. 1 çay kaşığı toz tarçını 3 çay kaşığı bal ile karıştırıp yüzünüze sürün ve 1-2 saat kadar bekletin. Ilık su ile durulayın. 1 hafta kadar bu kğre devam ederseniz etkisini göreceksiniz.

10. Ağız kokusunu giderir. Aromatik ayırt edici kokusu ve tadı ile kötğ ağız kokusunu giderir. Bu yüzden bir çok ağız kokusu giderici sakız içerisinde tarçın bulunmaktadır.

11. Mesane İltihaplanmasına iyi gelir. Antibiyotik ve mantar karşıtı özellikleri yüzünden iltihaplanmalara özellikle de mesane iltihaplanmalarına iyi gelir.

12. Sindirim sistemini destekler ve mideyi rahatlatır. Tarçın bol lifli yapısı sayesinde bağırsakları çalıştırır. Bunun yanısıra içerdiği yağlar sayesinde yağ yakımını hızlandırır. Yemeklerden önce ve yemek sırasında tüketilen tarçının da mideyi rahatlatıcı etkisi vardır.

13. Böcek ısırıklarına ve yaralanmalara iyi gelir. Anti-mikrobiyal ve antibiyotik özellikleri tekrar karşımıza çıkıyor. Tarçın bu sayede bal ile karıştırılıp deriye uygulandığında yarayı dezenfekte edecektir.

14. Tarçın soğuk algınlığı ve gribe iyi gelir. Tarçının en bilinen etkisidir. Özellikle çayın içerisine zencefil ve tarçın karıştırıp içmenin soğuk algınlığını atlatmaya yardımcı olduğu düşünülüyor.

15. Yemeklerin bozulmasını yavaşlatır. Antibiyotik ve antimikrobiyal özellikleri yüzünden yemeklerde bakterilerin üretmesini engellediğinden bozulmalarını da yavaşlatmaktadır.

16. Çevredeki kötü kokuları giderir. Doğal oda kokusu olarak kullanabilirsiniz.

17. Tahta kurularını ve güveleri uzaklaştırır. Ufak bir keseciğin içine 4 kabuk tarçın, yonca yaprakları ve biraz tane karabiber koyun ve kapatın. Bu kesenin bulunduğu ortama güvelerin gelmediğini göreceksiniz.

Tarçının Zararları ve Dikkat Edilmesi Gerekenler;
Tarçın oldukça faydalı bir besin. Ancak diğer bütün besinler gibi aşırı kullanımı yarar yerine zarar getiriyor ve bazı istisnai durumlarda kullanılmaması gerekebiliyor, peki nedir bu durumlar;

Hamile ve emziren kadınlarlarda tarçın tüketimi ile ilgili çok fazla araştırma sonucu yok. Bu yüzden hamile kadınların yüksek dozlarda tarçın almamaları veya doktor kontrolünde tüketmeleri önerilir.
Ülser hastalarının tarçın tüketmemeleri gerekir.
Tarçın yağıda belli bir miktarın üzerinde zehirli olabilir.
Karaciğer hastalığı bulunan kişilerin tarçını doktorlarına danışarak almalarını öneriyoruz.
Tarçın cilde iyi gelir ancak alerjik bir durumunuz varsa size fayda yerine zarar getirir. Eğer cildinize bir karışım uygulayacaksanız öncelikle kontrol amaçlı küçük bir bölgede denemenizi öneririz.
Ameliyat olacak kişilerde kandaki şeker oranını etkileyeceğinden ameliyattan 2 hafta önce tarçın tüketimi durdurulmalıdır.
Şeker hastalarının doktor bilgisi dahilinde şeker kullanmalarını öneririz. Çünkü tarçın kandaki şeker miktarını düşürerek yapılan ölçümleri etkileyecektir.

Tarçının Besin Bileşenleri ve Besin Değerleri

Mükemmel bir manganez ve lif kaynağı olan tarçın aynı zamanda çok iyi bir kalsiyum kaynağıdır. Bunların dışında, karbonhidrat, şeker, sodyum, vitamin, mineral, yağ asitleri, amino asitler ve daha birçok besin bileşeni içeren tarçının, 1 tatlı kaşığı (5 gram) kadar miktarının besin değerleri ise şu şekildedir;

Enerji  14 kcal
Karbonhidrat 2,8 gram
Lif  1,22 gram
Protein 0,2 gram
Yağ 16 gram
Kalsiyum 61,4 miligram
Potasyum 25 miligram
Magnezyum 3 miligram
Demir 1,91 miligram
Sodyum 1,3 miligram
A vitamini 1,3 miligram
Manganez 0,875 miligram